Het is een makkelijke en veel gebruikte inkomstenbron: De verkoop van stadionnamen. Ook in Duitsland is dit veel aan de orde. Aan maar liefst twaalf gevels van Bundesliga-stadions hangt een sponsornaam. Ook op een niveau lager is het merendeel gesponsord.
Zo ook in Neurenberg. Het stadion, dat in 1928 geopend werd als het Städtisches Stadion, kende door de tijd heen verschillende (gesponsorde) namen. Tussen 2006 en 2012 droeg het de naam easyCredit-Stadion, tot  2016 was die naam Grundig Stadion.

Inkomend de supporters van thuisclub 1.FC Nürnberg. Een groot deel van de supporters wil dat het stadion vernoemd wordt naar clublegende Max Morlock, de aanvaller die tussen 1940 en 1964 472 duels voor 1.FCN speelde, en daarin 294 scoorde. De gemeente, eigenaar van het stadion, is echter gevoeliger voor inkomsten dan voor sentiment, en bereikte recent een overeenkomst met de lokale Consorbank als nieuwe eigenaar van de stadionnaam. Voor drie jaar naamrechten betaalde de bank 3,2 miljoen euro.

Nu speelt de Consorbank wel in op de sentimenten van de achterban van Der Ruhmreich, door de supporters de naam van het stadion te laten ‘verdienen’. Als de supporters van FC Nürnberg een kwart van het sponsorbedrag bij elkaar crowdfunden, krijgt het stadion de langverwachte naam Max-Morlock-Stadion.

Het crowdfunden begint op 31 maart en duurt zes weken. Op het moment van schrijven hebben als 2500 supporters aangegeven bij te dragen aan de actie. Zelf meedoen? De link vind je hier.